ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در حوزه آگاهی‌بخشی و توسعه درمان‌های نوین

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۰ کد : ۴۵۲۱۳ آخرین اخبار
ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در حوزه آگاهی‌بخشی و توسعه درمان‌های نوین

 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در نشست خبری سومین پویش سراسری سرطان معتمد گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه علمی-‌پژوهشی، ابزارهای مناسبی در جهت آموزش، پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در نشست خبری معرفی برنامه‌های سومین پویش سراسری سرطان معتمد گفت: یکی از موضوعات مهم در نظام سلامت، پرداختن به موضوع بیماری‌های غیرواگیر است. سرطان سومین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. درحوزه سرطان پستان سن درگیری بانوان کشور حدود یک دهه پایین‌تر از دنیا است و نزدیک به 80 درصد افرادی که درگیر این بیماری هستند، (تا زمان تشخیص بیماری) علائمی خاصی ندارند که این موضوع، اهمیت آگاهی‌بخشی برای بحث غربالگری زودهنگام سرطان پستان را نشان می‌دهد. یکی از موضوعات مهم در این بین، بحث سبک زندگی است. تغییر و بهبود سبک زندگی می‌تواند در این زمینه‌بسیار کمک‌کننده باشد.

دکتر پورعابدی افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه علمی-‌پژوهشی، ابزارهای مناسبی در جهت آموزش، پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان در اختیار دارد. جهاد دانشگاهی با رسانه‌هایی که در اختیار دارد (خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و سیناپرس) می‌تواند در حوزه آگاهی‌بخشی نقش بسیار مهمی ایفا کند. در حوزه مطالعات علوم انسانی نیز می‌توانیم تأثیر این بیماری بر کانون خانواده‌ را ارزیابی کنیم. در حوزه فناوری و پزشکی نیز قادر به توسعه درمان‌های نوین هستیم. همکاران پژوهشکده سرطان معتمد با همکاری سایر پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی می‌توانند روش‌های نوین تشخیص و درمان را توسعه دهند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تأکید کرد: با توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشکده سرطان معتمد، ‌قادر خواهیم بود خدمات شایسته‌تری را به مردم و جامعه ارائه دهیم. ظرفیت جهاد دانشگاهی هم از لحاظ گستردگی مراکز در سراسر کشور و هم امکانات موجود به ویژه در حوزه سرطان پستان و سایر حوزه‌های سلامت، بسیار قابل توجه بوده و می‌توانیم نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنیم.

حرکت به سمت درمان‌های فردمحور

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست تأکید کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد بومی و غیردولتی، در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت، فعالیت‌های شاخصی داشته است. حوزه سرطان پستان به دلیل برخی مسائل فرهنگی از جمله بحث حجب و حیای بانوان کشور، مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از بانوان نیز از مراجعه به موقع به پزشک یا مراکز درمانی خودداری می‌کنند که می‌تواند با عوارض جدی برای فرد همراه باشد.

مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی افزود: بالغ بر 7 تا 9 هزار تشخیص سرطان پستان در کشور داریم که متأسفانه از هر 4 بیمار، یک بیمار در مرحله پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می‌کند. اگرچه شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه تشخیص و درمان سرطان پستان هستیم، اما 80 درصد بیماران  هیچ علامتی ندارند و بیماری در زمان غربالگری تشخیص داده می‌شود. این موضوع، اهمیت بحث غربالگری و تشخیص به موقع را نشان می‌دهد که به درمان سریع‌تر و مؤثرتر بیماری کمک شایانی می‌کند.

اسماعیلی جاوید تأکید کرد: در حوزه پژوهش و فناوری، جهاد دانشگاهی حمایت‌های خوبی از پژوهشکده سرطان معتمد در بحث پزشکی فردمحور داشته است که منجر به کاهش درمان‌های غیرضروری و تهاجمی از جمله شیمی‌درمانی و رادیوتراپی شده است و موفق شده‌ایم به سمت درمان‌های فرد محور حرکت کنیم. بحث محصولات پیشرفته پزشکی (ATMP) نیز در پژوهشکده سرطان معتمد، پژوهشگاه ابن‌سینا و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی دنبال می‌شود و به دستاوردهای خوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم. رسالت ما این است که فناوری‌های مختلفی را با توجه به شرایط بومی کشور ارائه و در حوزه‌های لبه دانش، فناوری‌های جدیدی را به دنیا معرفی کنیم.  

سرطان پستان، بیماری قابل درمانی است

دکتر حمید احمدی، مدیر پلی کلینیک فوق تخصصی بیماری‌های پستان پژوهشکده سرطان معتمد و مسئول علمی سومین پویش سراسری سرطان معتمد گفت: شاید به این موضوع اهمیت کمی داده می‌شود که سرطان پستان، بیماری قابل درمانی است. تلاش می‌کنیم این باور را در جامعه ایجاد کنیم که اگر بحث غربالگری به موقع انجام شود، سرطان بیماری قابل درمانی است.

مدیر پلی کلینیک فوق تخصصی بیماری‌های پستان پژوهشکده سرطان معتمد تأکید کرد: غربالگری یعنی شناسایی بیماری در فردی که هیچ علامتی ندارد و درصورت شناسایی علامت بیماری، ‌می‌توانیم به سرعت فرایند درمان را آغاز کنیم. اگر غربالگری به صورت مستمر انجام شود، امکان تشخیص به موقع سرطان پستان و آغاز درمان در مراحل اولیه فراهم می‌شود. در سومین پویش سراسری سرطان معتمد به مدت یک ماه (از 9 مهرماه تا 9 آبان‌ماه 1400) علاوه بر اطلاع‌رسانی مستمر در خصوص سرطان پستان، امکان معاینه بانوان در برخی از نقاط شهر فراهم شده است.

با انجام غربالگری و تشخیص به‌موقع، نیاز به درمان‌های تهاجمی کاهش پیدا می‌کند

دکتر آسیه الفت‌بخش، معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت بحث آگاهی‌بخشی گفت: بحث آگاهی ‌بخشی بانوان یکی از رسالت‌های مهم پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی است که طی چند سال اخیر در قالب پویش سراسری سرطان معتمد پیگیری می‌شود. هرچند درمان‌های نوین و فناورانه‌ای برای درمان سرطان پستان توسعه یافته است، اما همچنان بحث پیشگیری و غربالگری به موقع بسیار حائز اهمیت است.

معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی افزود: با انجام غربالگری و تشخیص به موقع و آغاز درمان در مراحل اولیه، نیاز به درمان‌های تهاجمی کاهش پیدا می‌کند. لزوم انجام ماموگرافی سالانه برای بانوان بالای 40 سال، مراجعه منظم به پزشک برای معاینه یا حداقل معاینه بافت پستان توسط خود فرد برای تشخیص به موقع موارد احتمالی سرطان پستان بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند به درمان در مراحل اولیه و بدون نیاز به روش‌های تهاجمی درمان منجر شود.

همکاری نهادهای مختلف برای برگزاری سومین پویش سراسری سرطان معتمد

راحله انوری، مدیر روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی نیز در تشریح برنامه‌های سومین پویش سراسری سرطان معتمد گفت:  این پویش از 9 مهر تا 9 آبان 1400 با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، شرکت مترو و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و سایر نهادها برگزار می‌شود. محتوای آموزشی این پویش توسط تیم تخصصی متشکل از 30 متخصص سرطان تولید و در قالب‌های مختلف از جمله برنامه‌های گفتگومحور رادیو و تلویزیونی، زیرنویس در شبکه‌های تلویزیونی، تیزر، پوستر،‌ موشن گرافیک، بیلبورد، پست‌های اینستاگرامی به مردم ارائه می‌شود. متخصصان تلاش کرده‌اند که محتوای آموزشی به شکل ساده و قابل فهم برای عموم جامعه تهیه شود.

سرکار خانم انوری مدیر روابط عمومی و برگزاری سومین پویش سرایری سرطان پستان پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی افزود: مطالب و تیزرهای آموزشی در ایستگاه‌های مترو تهران پخش خواهند شد؛ پوسترهای اطلاع‌رسانی نیز در اتوبوس‌های سطح شهر نصب می‌شوند؛ شهرداری تهران نیز در بستر فضای مجازی، محتواهای آموزشی تولیدشده را از طریق فرهنگسراها و سراهای محله در اختیار مردم قرار خواهد داد. با همکاری انجمن سلامت خانواده ایران برنامه‌های متعددی را برای معاینه بانوان با استفاده از خودروهای ون که در برخی از میادین تهران مستقر خواهند شد، در نظر گرفته‌ایم. همچنین گفتگوهای زنده و وبینارهای مختلفی را با حضور متخصصان این حوزه تدارک دیده‌ایم که اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها از طریق وب‌سایت پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و صفحه اینستاگرام انجام خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت پیوستن به پویش سراسری سرطان معتمد، آگاهی از برنامه‌ها و استفاده از مطالب آموزشی و ترویجی،‌ می‌توانند به صفحه اینستاگرام پژوهشکده معتمد motamed.c.i‌@ مراجعه کنند.

 


نظر شما :