روبان صورتی؛ نماد آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان/به صدا درآمدن زنگ خطر افزایش موارد سرطان پستان

۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۵ کد : ۴۹۷۶۹ آخرین اخبار
روبان صورتی؛ نماد آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان/به صدا درآمدن زنگ خطر افزایش موارد سرطان پستان

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد به نقل از ایسنا :

شیوع سرطان پستان در کشور سیری صعودی دارد. برای کنترل مرگ ومیر ناشی از این بیماری، آگاهی نسبت به علائم این سرطان نقشی تعیین‌کننده دارد. به گونه‌ای که در سراسر دنیا، نهادهایی مسئول اطلاع‌رسانی درباره این بیماری هستند. در ایران  ۹ مهر تا ۹ آبان هر سال، پویش سراسری سرطان با هدف ارتقاء آگاهی و حساسیت زنان نسبت به سلامتی خود، برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، شارلوت هیلی در دوره‌ای که در حال مبارزه با سرطان پستان بود، روبان صورتی‌ای به پوسترهایی که در دست داشت متصل می‌کرد تا توجه مردم را برای افزایش آگاهی درباره این بیماری جلب کند. حالا و با گذشت سال‌ها از روزی که شارلوت برای جلب حمایت قانون‌گذاران آمریکایی برای تخصیص بودجه بیشتر به پیشگیری از سرطان تلاش می‌کرد، روبان صورتی به نماد آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان شده است. در ماه اکتبر، این نشان جهانی بیشتر از سایر زمان ها دیده می شود.

هر سال از اول تا سی و یکم اکتبر / ۹ مهر تا ۹ آبان‌، ماه اطلاع‌رسانی جهانی سرطان پستان تعیین شده است. سرطان پستان، شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان است. به گفته دکتر رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد، به دلایل مختلفی، سن ابتلا به این سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است. شیوع این سرطان در کشور با آهنگی نگران‌کننده در حال افزایش است.

نتایج یک پژوهش که داده‌های سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ را بررسی کرده است، نشان می‌دهد بروز سرطان پستان در ایران روند افزایشی داشته است و مقادیر گزارش‌شده، بیشتر از مقادیر برآورد شده توسط سازمان‌های علمی معتبر سرطان دنیا است.

البته پژوهشگران این مطالعه معتقدند یکی از دلایل افزایش میزان بروز، بهبود روش‌های تشخیصی و افزایش آگاهی زنان در زمینه سرطان پستان است. پویش سراسری سرطان معتمد (۹ مهرماه تا ۹ آبان‌ماه) یکی از فعالیت‌هایی است که با هدف افزایش آگاهی زنان و همچنین تشخیص ابتلا به سرطان پستان برگزار می‌شود.

دکتر راحله انوری، مدیر روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سرطان پستان) درباره چهارمین پویش سراسری سرطان معتمد که از مهرماه آغاز شده است، گفت: با شناسایی به موقع و درمان صحیح، سرطان پستان قابل کنترل است به همین دلیل پژوهشکده سرطان معتمد همزمان با برنامه‌های جهانی ماه اکتبر که به صورت سراسری در کل دنیا برگزار می‌شود، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است که هر ساله با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، برگزار می‌شود. ما در پژوهشکده سرطان معتمد، رسالت خود را ارتقای آگاهی و اطلاعات بانوان در سراسر کشور می‌دانیم و سعی کرده‌ایم پلی برای ارتباط میان متخصصان و عامه مردم ایجاد کنیم تا بتوانیم اطلاعات صحیح و دقیق را انتشار دهیم.

وی افزوداین پویش به صورت گسترده‌ای در سطح کشور درحال برگزاری است. مهم‌ترین برنامه‌ای که طی دو سه سال گذشته انجام دادیم و امسال مشغول گسترش آن هستیم، بحث غربالگری بانوان در مناطق مختلف تهران است. بخشی از این پروژه با کمک شهرداری در مناطق مختلف شهر برگزار می شود. طی این برنامه، بانوان توسط گروهی از متخصصان پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی معاینه می‌شوند و اطلاعات لازم مربوط سرطان پستان و خودآزمایی را دریافت می‌کنند. علاوه بر این، محلی در پژوهشکده معتمد مشخص شده است که به صورت روزانه، میزبان بانوانی است که تمایل دارند به صورت رایگان توسط متخصصان معاینه شوند.

انوری ادامه داد: به دنبال هماهنگی با هلال احمر، اتوبوس آمبولانس‌های مجهزی در اختیار پزشکان پژوهشکده معتمد قرار گرفته است و در طول روز در نقاط مختلفی از شهر مستقر و معاینه رایگان بانوان انجام می‌شود. علاوه بر این، بروشورهای آموزشی تهیه شده است که شهروندان با مراجعه به این اتوبوس‌ها که در طول این یک ماه در سطح شهر قرار دارند، می‌توانند آن را دریافت کنند.

مدیر روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد با بیان این که «محتوای مناسب به صورت فیلم، مصاحبه، انیمیشن و لوگو موشن در فضای مجازی منتشر کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتر درباره پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان و درمان آن را در اختیار مراکز و سازمان ‌ای همکار قرار دهیم» گفت: گروه‌های ورزشی با ما همکاری دارند و برنامه پیاده‌روی بانوان بهبودیافته را در دستور کار داشتیم که به دلیل شرایط اخیر به تعویق افتاد، اما به زودی برگزار می‌شود. علاوه بر این، با همکاری صداوسیما، کارشناسان پژوهشکده در برنامه‌های گفت وگو محور زنده درخصوص آخرین دستاوردهای فناوری‌های نوین درمان سرطان پستان و پیشگیری از ابتلا به آن صحبت می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان بهره‌مندی مردان از این برنامه‌ها گفت: درصد ابتلا به سرطان پستان میان مردان بسیار کم است، اما آقایان نیز می‌توانند از برنامه‌های آگاهی‌رسانی پژوهشکده استفاده کنند و در صورت مشکوک بودن به ابتلا پیگیر انجام آزمایش‌های تکمیلی شوند.

به گفته پژوهشگران، تداوم مرگ ناشی از ابتلا به سرطان پستان در میان زنان ایرانی تاحدودی به علت میزان پایین رفتار غربالگری و تشخیص دیررس بیماری است. شواهد نشان می‌دهد که زنان ایرانی احتمال کمتری برای تشخیص زودرس این بیماری دارند و از هر چهار زن مبتلا در هنگام تشخیص، یک نفر در مرحله پیشرفته بیماری بوده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مداخله آموزشی و ارائه برنامه‌های آموزشی مناسب توسط مراکز بهداشتی درمانی در زمینه ترغیب زنان به حساس بودن به سلامتی خویش، ضروری به نظر می رسد و تاثیر قابل توجهی بر تشخیص زودرس این بیماری دارد.

https://www.isna.ir/news/1401080301660/%D8%B1%D9%88%D8% لینک خبرگزاری ایسنا

کلید واژه ها: سرطان پژوهشکده سرطان ابتلا سرطان سراسری سرطان پویش سراسری سرطان سرطان پستان #راحله انوری مدیر روابط عمومی پژوهشکده #پویش سراسری سرطان پستان راحله انوری


نظر شما :