رونمایی از کیت تشخیص نیاز به شیمی درمانی تولید متخصصان پژوهشکده سرطان معتمد

با دستاورد محققان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در تولید کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان پستان، امکان پیش بینی خطر عود زودهنگام و دیرهنگام بیماری در هر بیمار و تشخیص لزوم یا عدم لزوم استفاده از شیمی درمانی در فرد فراهم شد
۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۵۱۶۳۶ آخرین اخبار
رونمایی از کیت تشخیص نیاز به شیمی درمانی تولید متخصصان پژوهشکده سرطان معتمد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، دکتر رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اعلام این مطلب در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: یکی از بحث های مهم در درمان سرطان، شیمی درمانی است که عوارض خاص جسمی و حتی غیرجسمی در بیماران به دنبال دارد در حالی که اساسا بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان نیازی به شیمی درمانی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: کیتهایی برای تشخیص نیاز به شیمی درمانی در دنیا ساخته شده که در انحصار چند شرکت مستقر در آمریکای شمالی است و هزینه بررسی هر نمونه با این کیتها حدود 4، 5 هزار دلار است. بیماران ایرانی صرف نظر از هزینه بالای آزمایش با مشکلات و هزینه های ارسال زمان بر نمونه به خارج هم مواجه هستند که با توجه به اهمیت زمان در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان، محدودیتی بسیار جدی برای استفاده از این خدمت مهم تشخیصی ایجاد می کند.

صرامی فروشانی تصریح کرد: محققان پژوهشکده سرطان معتمد موفق شده اند مشابه این کیت ها را با قابلیتهای مشابه و حتی برتر از نمونه خارجی تولید کنند که در مرحله کسب مجوز از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است. البته با توجه به اهمیت فوق العاده بالای دسترسی بیماران ایرانی به این فناوری، تا زمان تعرفه گذاری برای این کیتها، این خدمت در قالب یک فرایند پژوهشی در اختیار بیمارانی که از سوی پزشک متخصص سرطان ارجاع شده باشند قرار می گیرد.

دکتر رضوان اسمعیلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد و مجری طرح تولید کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی هم اظهار کرد مطالعات گسترده نشان داده‌اند که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان پستان، به ویژه بیماران با مرحله پایین، از شیمی‌درمانی بعد از جراحی سودی نمی‌برند. این بیماران با یک درمان کم تهاجمی‌تر مانند هورمون درمانی می‌توانند به زندگی ادامه داده و ریسک عود بیماری در آنها پایین است.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماران تنها با استفاده از انجام تست‌های چند ژنی امکان‌پذیر است. به‌این‌ترتیب می‌توان با استفاده از این آزمایش‌ها از درمان نابجای شیمی درمانی در تعداد کثیری از بیماران اجتناب کرده و آنها را از خطر عوارض جانبی بسیار نامطلوب شیمی‌درمانی و نیز هزینه کردهای مربوطه در امان نگه داشت.

اسمعیلی با بیان این که کیت های تولید شده به دلیل زیرساخت لازم برای انجام آزمایش قابل فروش نیستند و در قالب یک خدمت آزمایشگاهی ارائه خواهند شد، اظهار داشت: آزمایش اندوپردیکت ، نسل دوم تست های مربوط به پیش بینی عود مجدد سرطان پستان است که با بررسی بیان 12 ژن در نمونه توموری فرد و ادغام ویژگی های پاتولوژی تومور، به منظور پیش بینی خطر عود زودهنگام ( 0-10 سال) و دیرهنگام ( 5-15 سال) بیماری و لزوم استفاده از شیمی درمانی در هر فرد استفاده می شود.

اِندوپردیکت مناسب زنان مبتلا به سرطان پستان تهاجمی از نوع ER+HER2- است که لنف نود درگیر نداشته و سایز توموری آنها حداکثر pT3 باشد. این تست در گایدلاین ASCO و NCCN مخصوصا برای بیماران بالای 50 سال شواهد قوی استفاده وی در عین حال تصریح کرد: بیمارانی می توانند از این تست استفاده کنند که درمان نئوادجوانت دریافت نکرده باشند و در حال حاضر یا گدر ذشته مبتلا به یک نوع سرطان دیگر نباشند.

گفتنی است علاقه مندان برای هماهنگی انجام تست و کسب اطلاع بیشتر می توانند در روزها و ساعات اداری با همکاران گروه ژنتیک پژوهشکده به شماره 88795885-021 تماس بگیرند.


نظر شما :