غربالگری رایگان سرطان های شایع بانوان در جاسک آغاز شد

۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۲ کد : ۵۲۶۸۴ آخرین اخبار

بندرعباس - ایرنا - طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و ایام گرامیداشت مقام زن، از امروز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه در بندر جاسک هرمزگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به اینکه سرطان پستان بالاترین میزان بروز در میان سرطان‌های شایع زنان را به خود اختصاص داده است لذا برای پیشگیری و تشخیص به موقع آن، غربالگری رایگان توسط بهترین و مجرب‌ترین متخصصان ایرانی تا دوم بهمن ماه جاری در بیمارستان خاتم الانبیاء جاسک انجام می‎شود.

از آنجایی که غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان ها از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تشخیص بیماری است به همین جهت پژوهشکده جهاد دانشگاهی با همکاری بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به مدت یک هفته اقدام به اجرای طرح بزرگ آموزش، غربالگری و معاینه بانوان جوان و میانسال در شهرستان جاسک می‌کند.

 

جراح و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در زمینه غربالگری شایع‌ترین سرطان‌های زنان در بندر جاسک گفت: باتوجه به شیوع سرطان‌ها بین زنان به‌ویژه سرطان پستان و رحم، برای آموزش در راستای پیشگیری و درمان و غربالگری به موقع این بیماری از سوی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تهران به منطقه جاسک آمده ایم.

دکتر فرشته عباس‌وندی افزود: غربالگری رایگان سرطان پستان برای زنانِ جوان و میانسال با هدف ارتقای آگاهی آنان و تشخیص زودهنگام این بیماری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در این غربالگری زنان می‌توانند از ساعت هشت صبح تا هشت شب به پایگاهی که در بیمارستان خاتم الانبیاء جاسک مستقر است، مراجعه کرده تا معاینه‌های پزشکی توسط متخصصان انجام شود و در صورت نیاز، ماموگرافی و سونوگرافی نیز انجام می‎شود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه پس از مراجعه و معاینه توسط متخصصان، آموزش خود آزمایی نیز به مراجعه کنندگان داده می‌شود، اظهار کرد: برنامه غربالگری تا شنبه هفته آینده در این منطقه ادامه دارد.

دکتر عباس وندی ادامه داد: سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در کل دنیا است که اگر به موقع تشخیص داده شود، می‎توان با کمترین هزینه وکمترین زمان آن را به طور کامل درمان کرد و از یک عضو مهم، محافظت کرد.

وی گفت: بنابراین اگر بتوانیم این بیماری را زود تشخیص دهیم در واقع می توانیم یک درمان آسان تر، ارزان تر و بهتری را به بانوان ارائه دهیم.

این جراح سرطان زنان اظهار امیدواری کرد که با همکاری و مراجعه زنان جاسک بتوانیم این طرح را به خوبی انجام دهیم و این طرح مداوم و پی در پی انجام شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم نیز در این زمینه گفت: آن چیزی که برای بحث شبکه ملی پیشگیری از سرطان‌های بانوان که شایع ترین آن سرطان پستان بوده، مهم است در واقع این است که بتوانیم در تمامی نقاط کشور یک خدمات رسانی شایسته و در شان بانوان داشته باشیم.

دکتر زهرا شیخی اظهار کرد: نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند که به طور قطع سلامت، نشاط و آرامش سایر افراد جامعه هم به سلامت این قشر وابسته است لذا در مناطق محروم به‌ویژه شهرهایی که فاصله زیادی با مرکز شهرستان و یا مرکز استان دارند و شرایط سخت تر و امکانات کمتری دارند، وظیفه مسوولان و متخصصان است که خدمات رسانی ایده آل به این مناطق داشته باشند.

وی بیان کرد: به همین منظور پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی طبق ماموریتی که به آن داده شده است، با کمک و همت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که دلسوزانه در همه صحنه‌ها پا به پای مردم بوده، بدون هیچ ادعایی و شبانه روزی در خدمت رسانی به زنان منطقه جاسک است، اجرای این طرح را آغاز کرد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گفت: امیدواریم در این چند روزی که در منطقه استراتژیک جاسک مستقر هستیم بتوانیم امکانات و تجهیزات پیشرفته ای که در این بیمارستان مستقر شده با بهترین متخصصان، جراحان و رادیولوژیست‎ها و سایر همکاران بهترین خدمات را به زنان این منطقه ارائه کنیم و صحت و سلامتی شان را تایید کنیم و زنان جاسکی نیز به شایستگی از این ظرفیت ها استفاده کنند.

دکتر شیخی با اشاره به این سوال که بیمارستان شهرستان جاسک خصوصا اورژانس آن از کمترین امکانات درمانی و پزشکی برخوردار است، گفت: به طور قطع وظیفه وزارت بهداشت و درمان و سایر مسوولان و متولیان امر است که خدمات رسانی درست و در شان مردم این منطقه و سایر مناطق محروم و دور افتاده کشور داشته باشند و توزیع عادلانه در امکانات رفاهی به‌ویژه در حوزه سلامت، انجام دهند.

وی ابراز کرد: باتوجه به تلاشی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات و تجهیزات پزشکی و درمانی در شهرستان جاسک انجام می دهد، ما نیز هرکاری که از توانمان برمی آید به طور قطع برای مردم این منطقه انجام خواهیم داد.

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی نیز گفت: پژوهشکده جهاد دانشگاهی قطب درمان‌های نوین و فناورانه در زمینه سرطان بانوان خصوصا سرطان پستان است.

دکتر رامین صرامی فروشانی افزود: این پژوهشکده با دارا بودن ۱۰ گروه پژوهشی و مرکز خدمات واحد تخصصی، همواره نقش مهمی در توسعه خدمات فوق تخصصی در زمینه سرطان‌های بانوان و ابداع درمان‎های نوین نظیر سلول درمانی و ژِن درمانی داشته است.

دکتر محمد حسن افکار جانشین اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش نیز بیان کرد: طرح غربالگری سرطان در جاسک با کمک نیروی دریایی ارتش، سازمان جهاد دانشگاهی و پژوهشکده سرطان درحال اجرا است و خدا را شاکریم که توانستیم در واقع شرایطی را برای مردم این منطقه فراهم کنیم چراکه مردم از این امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی در زمینه غربالگری این نوع سرطان محروم بودند.

دکتر افکار گفت: امیدواریم که این طرح‌ها را در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان و همچنین در مناطقی که نیروی دریایی ارتش استقرار دارد، با کمک جهاد دانشگاهی ادامه دهیم.

سرپرست دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی هم گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد دولتی و انقلابی است که از بدو تاسیس هرجایی که خلاء و کمبودی وجود داشته، سعی کرده با کمک نیروهای جهادگر انقلابی، آن کمبودها را جبران کند.

دکتر محمود طاووسی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز دفتر علوم پزشکی جهاد دانشگاهی کارهای مهمی را انجام داده است و بسیار خرسندیم که در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) این کار بسیار خوب با همکاری نیروی دریایی ارتش برای غربالگری و تشخیص زودهمگان بیماری های شایع بانوان انجام شد.

وی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم این کار را برای دیگر بیماری ها و حتی امور دیگر در سراسر کشور انجام دهیم و مسوولیت های اجتماعی خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.

دکتر هدایتی رادیولوژیست تیم غربالگری پستان و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی نیز گفت: سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان جوان و میانسال است ولی خوشبختانه با پیشرفت روش های تصویربرداری، سونوگرافی های پیشرفته و ماموگرافی در مراحل اولیه این بیماری را می توانیم تشخیص دهیم و حتی به طور کامل درمان کنیم.

استان هرمزگان دارای قرارگاه مقدم نیروی دریایی ارتش و ۲ منطقه شامل منطقه یکم امامت در بندرعباس و دوم ولایت در جاسک است.

شهرستان جاسک یکی از شهرهای بندری با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و به دریای عمان نزدیک است.


نظر شما :