آمادگی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی برای همکاری مستمر با نیروی دریایی در خدمت‌رسانی مستمر به مناطق کم برخوردار

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۸ کد : ۵۳۹۵۸ آخرین اخبار
طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان بندر کنارک به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
آمادگی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی برای همکاری مستمر با نیروی دریایی در خدمت‌رسانی مستمر به مناطق کم برخوردار

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، دکتر صرامی فروشانی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در مراسم افتتاح و بازدید از روند اجرای طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان کنارک که روز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه با حضور امیر دریادار دوم عرشه و ستاد حسین حسنی، فرمانده منطقه سوم دریایی نبوت، ناخدا یکم محمد حسن افکار، جانشین اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، جمعی از اعضای شورای تامین شهرستان‌های کنارک و چابهار و دکتر صرامی فروشانی، رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در سالن آمفی تئاتر مجتمع ولایت منطقه سوم دریایی نبوت برگزار شد با تقدیر از انگیزه و همت والای فرماندهی و اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که علاوه بر توجه جدی نسبت به سلامت پرسنل و خانواده‌های آنها، دلسوزانه به سلامت مردم مناطق کم برخوردار استان‌های ساحلی هم توجه دارند، اظهار داشت: با وجود اشتیاق و انگیزه بالایی که برای گسترش دامنه خدمات پیشرفته تشخیصی درمانی پژوهشکده به مناطق محروم و کم برخوردار کشور داشتیم، تصور نمی‌کردیم افتخار ارایه خدمت جهادی در دورترین مناطق کشور را پیدا کنیم اما خوشبختانه همت و حمایت بی شائبه پرسنل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در این زمینه این توفیق را نصیب ما کرد که ماه گذشته در بندر جاسک و ماه جاری در بندر کنارک با ارایه پیشرفته‌ترین خدمات تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی در زمینه سرطان‌های شایع بانوان، تمام قد در خدمت خانواده‌های پرسنل نیروی دریایی و عموم بانوان این مناطق باشیم.

     

وی با تاکید بر این که ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری بیشتر و مستمر پژوهشکده و نیروی دریایی در زمینه ارایه خدمات غربالگری، پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان ‌های شایع بانوان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با این که ساختار پژوهشکده، تحقیقاتی است اما یکی از محورهای دیگر، فعالیت پژوهشکده، ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی و درمانی است و طرح های غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان در مناطق کم برخوردار هم صرفا ماهیت خدماتی دارد و بحث استفاده از داده های این طرح ها در تحقیقات به هیچ وجه مطرح نیست.

 صرامی فروشانی در خصوص اهمیت غربالگری سرطان های شایع بانوان خصوصا سرطان پستان تصریح کرد: در حال حاضر، سرطان پستان، فارغ از جنسیت، شایع ترین سرطان در کشور است و همچنان مهمترین عامل مرگ و میر بانوان در اثر سرطان به شمار می‌رود. این بیماری صرف نظر از همه آسیبهای ویرانگر سرطان بر سلامت فرد و جامعه با توجه به این که سلامت زنان و مادران به عنوان رکن رکین خانواده را هدف می‌گیرد، لطمه سنگینی به کل خانواده می‌زند. این مسأله در کنار رشد فزاینده موارد ابتلا به این بیماری و پایین آمدن سن ابتلا به سرطان پستان در کشور، ضرورت توجه ویژه و حداکثری به پیشگیری، تشخیص و کنترل این بیماری را نشان می‌دهد. صرامی فروشانی با بیان این که تشخیص به موقع سرطان پستان، شانس بقای بیمار را به شدت افزایش داده و عوارض و هزینه‌های درمان را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد تصریح کرد: این مسأله در مورد دیگر سرطان شایع بانوان که سرطان دهانه رحم است نیز صدق می‌کند. یکی از عوامل عمده این بیماری و دیگر سرطان‌های دستگاه تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی است که در کنار غربالگری سرطان‌ پستان به غربالگری و کنترل این ویروس هم که متاسفانه شیوع نسبتا بالایی دارد می‌پردازیم.

 

رییس پژوهشکده سرطان معتمد در ادامه با اشاره به ربع قرن سابقه فعالیت پژوهشکده به عنوان قطب تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور که سالانه پذیرای بیش از ۱۵۰ هزار مراجعه‌کننده از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه است اظهار داشت:رویکرد اصلی تحقیقات پژوهشکده تبدیل دانش به فناوری و بهره‌گیری از آن در تشخیص و درمان موثرتر سرطان است. یکی از دستاوردهای پژوهشکده در این راستا کیت تشخیص نیاز به شیمی درمانی است که از انجام شیمی‌درمانی‌های غیرضروری و عوارض و هزینه‌های مربوطه پیشگیری می‌کند. انجام این تست در انحصار یک شرکت آمریکایی است که حدود چهار هزار دلار- بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ارسال نمونه به خارج - هزینه دارد. محققان پژوهشکده با شکستن مونوپل شرکت آمریکایی امکان انجام این تست با یک تا پنج درصد هزینه نمونه خارجی را فراهم کرده‌اند.

صرامی افزود: از دستاوردهای دیگر محققان پژوهشکده می‌توان به کیت CTC تشخیص سلول سرطانی در گردش خون، سیستم های نمونه‌برداری و نشانه گذاری و محصولات دارویی با پایه گیاهی، پروب تشخیص سرطان (CDP) با قابلیت تشخیص بافت توموری حین جراحی با دقت بسیار بالا، کیتهای تشخیص ویروس کرونا، سیستم RDSs برای شناسایی سریع کووید ۱۹ اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه آینده درمان سرطان با ژن‌درمانی، سلول درمانی و ایمنی درمانی است اظهار داشت: طرحهای متعددی در این زمینه در دپارتمان توسعه فناوری‌های پیشرفته درمانی پژوهشکده سرطان معتمد در اجرا شده یا در دست اجراست که از جمله آنها طرح ایمنی درمانی سلولی مبتلایان به کووید ۱۹ و ایمنی درمانی سلولی بیماران مبتلا به سرطان پستان تهاجمی است.

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به این که توجه جدی به اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه با ارائه برترین خدمات از برنامه‌های جامع توسعه پژوهشکده است اظهار داشت: در این راستا علاوه بر طرح راه‌اندازی مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان پستان در منطقه ۱۵ تهران (خاوران)، طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان در مناطق کم برخوردار کشور در دستور کار قرار دارد. در این راستا طرح غربالگری رایگان در شهرستان جاسک با ارائه بیش از سه هزار خدمت از ۲۵ دی تا ۲ بهمن جاری برگزار شد.

وی در پایان از واگذاری ماموریت راه‌اندازی شبکه ملی غربالگری، تشخیص و درمان سرطان های شایع بانوان به پژوهشکده سرطان معتمد از سوی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: امیدوارم تا پایان امسال حداقل پنج مرکز استانی شبکه را راه‌اندازی کنیم.

طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و با همکاری اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ بهمن لغایت ۲ اسفند در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است.

کلید واژه ها: پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی غربالگری رایگان سرطان های شایع غربالگری سرطان های شایع بانوان در بندر کنارک


نظر شما :