براساس یافته های یک پژوهش

اضطراب سلامت و ترس از عود بیماری، عملکرد جنسی زنان با سابقه سرطان پستان را مختل می کند

۰۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۰ کد : ۵۸۶۹۸ آخرین اخبار فصلنامه اخبار علمی
بررسی‌های یک مطالعه درباره رابطه بین عملکرد جنسی و اضطراب سلامت و ترس از عود در زنان با سابقه سرطان پستان در ایران نشان می‌دهد که هر چه میزان اضطراب سلامت و ترس از عود در آنان بیشتر باشد، عملکرد جنسی پایین تری خواهند داشت.
اضطراب سلامت و ترس از عود بیماری، عملکرد جنسی زنان با سابقه سرطان پستان را مختل می کند

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، سرطان پستان، شایع ترین نوع سرطان در زنان جهان است که امروزه شیوع آن از سرطان ریه  نیز پیشی گرفته و در زنان ایرانی نیز رتبه اول موارد جدید سرطان را به خود اختصاص می دهد. اگر چه در زمان تشخیص سرطان پستان، ترس از مرگ، اصلی ترین  نگرانی ای است که بدان توجه می شود؛ لیکن پس از مدتی، نگرانی هایی مانند افت کیفیت زندگی، تغییرات جسمی و اختلالات جنسی به وجود می آید.

با توجه به شیوع روز افزون سرطان پستان و با توجه به اینکه اکثر موارد سرطان پستان در ایران، در زنان جوان تری دیده می شود که از یک سو از نظر زندگی خانوادگی، جنسی و اجتماعی در سنین اوج فعالیت خود قرار دارند و از سوی دیگر، تاثیر منفی برداشتن پستان بر کلیه روابط زناشویی مورد تایید است.

پژوهشگران با انجام یک مطالعه مقطعی در سال 1399 به بررسی ارتباط بین عملکرد جنسی با اضطراب سلامت و ترس از عود در زنان با سابقه سرطان پستان پرداختند.

 بررسی‌های این مطالعه حاکی از این است که بین عملکرد جنسی و اضطراب سلامت و ترس از عود بیماری در زنان با سابقه سرطان پستان رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنی که هر چه اضطراب سلامتی و ترس از عود کمتر باشد، این زنان عملکرد جنسی بهتری خواهند داشت و بالعکس.

این محققان معتقدند که لازم است که توجه به نگرانی ها و وضعیت روانی این زنان، در اولویت مراقبتهای بهداشتی و درمانی آنان قرار گیرد در بیماران مبتلا به سرطان پستان، سطح اولیه ای از اضطراب سلامت به خاطر وجود خود بیماری سرطان ایجاد می شود، در صورت مختل شدن عملکرد جنسی فرد مبتلا، این سطح اضطراب به صورت روز افزون افزایش می یابد و مجددا بالا رفتن سطح اضطراب سلامت منجر به افزایش اختلال عملکرد جنسی می گردد. زمانی که فرد مبتلا به سرطان پستان دچار اختلالات عملکرد جنسی گردد، به خاطر ایجاد احساس منفی در خود که آن هم به دلیل عدم جلب رضایت شریک زندگی خود، تغییر شکل ظاهری و احساس ناخوشایند فرد از بدن خود می باشد، سطح اضطراب سلامتی این افراد افزایش می یابد؛ بنابراین، این طور به نظر می رسد که اختلال عملکرد جنسی یک مشکل اساسی است که بازگشت به زندگی قبلی را برای این زنان دشوارتر کرده و سطح اضطراب سلامتی را نسبت به سطح اولیه ایجاد شده (صرفا به دلیل ابتلا به بیماری) افزایش می دهد.

یافته‌های این مطالعه در قالب مقاله ای با عنوان «بررسی ارتباط عملکرد جنسی با اضطراب سلامت و ترس از عود در زنان با سابقه سرطان پستان» در جلد 16 شماره 1 مجله علمی بیماری‌های پستان ایران منتشرشده و از طریق لینک https://ijbd.ir/article-1-1010-fa.html در دسترس محققان می باشد.

در انجام این تحقیق، دکتر اکرم السادات سجادیان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، دکتر لیلا امینی و نرگس سرکانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر حمید علی شهنواز از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان مشارکت داشتند.


نظر شما :