به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی؛

مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در زاهدان افتتاح شد

۰۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۴ کد : ۶۵۲۸۰ آخرین اخبار
به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، دومین مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران ارشد این استان و جهاددانشگاهی در شهر زاهدان افتتاح شد.
مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در زاهدان افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، مراسم افتتاح مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان جهاددانشگاهی با حضور محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر زهرا شیخی رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روسای دانشگاه‌های زاهدان و علوم پزشکی زاهدان، عباس صفدری رئیس جهاددانشگاهی استان، دکتر رامین صرامی فروشانی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و  جمعی از مقامات استانی برگزار شد‌.

رئیس جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان در ابتدای این مراسم طی سخنانی ضمن خیرمقدم به مهمانان به فعالیت‌های نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی فناوری، آموزشی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: در جهاد دانشگاهی واحد سیستان و بلوچستان توفیقات خوبی در حوزه‌های پژوهشی و فناوری ازجمله گیاهان دارویی داریم و در تلاشیم با رفع برخی خلاهای موجود، زمینه تجاری‌سازی بیش‌ازپیش دستاوردهای این واحد را فراهم کنیم‌.

وی با تقدیر از حمایت‌ها و مساعدت‌های خوب استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در زاهدان اعلام کرد: تمامی خدمات این مرکز که فضای فیزیکی آن با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تأمین‌شده با تعرفه عمومی ارائه خواهد شد‌.

 وی با اشاره به جایگاه برجسته علمی پژوهشی و خدمات پیشرفته درمانی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی از مساعدت پژوهشکده در راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان بانوان در استان سیستان و بلوچستان تقدیر کرد و گفت: در تکمیل نیروی انسانی مرکز با کاستی‌هایی مواجهیم که به‌زودی با استفاده از ظرفیت سایر واحدها برطرف خواهد شد و امیدواریم بالاترین سطح خدمات تخصصی را به مردم شریف این استان که درواقع مرزبانان کشور هستند عرضه کنیم.

دکتر رامین صرامی فروشانی رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و رئیس شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان هم در سخنانی با تشکر ویژه از حمایت‌های دکتر  شیخی و دکتر شهریاری در روند تصویب و راه‌اندازی شبکه اظهار داشت: در مسیر انجام این مأموریت ملی با مشکلات و موانع متعددی روبه‌رو شدیم که بیش از این‌که مالی و فنی باشد ناشی از شرایط بوروکراتیک و ایرادات بعضاً غیرمنطقی بودند که خوشبختانه توانستیم از آن‌ها عبور کنیم تا امروز با افتتاح دومین مرکز تخصصی شبکه  - بعد از مرکز خوزستان- شاهد توسعه شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان به منطقه پرظرفیت اما کم برخوردار جنوب شرق کشور باشیم.

وی با اشاره به ساختار شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان اظهار داشت؛ هاب اصلی شبکه در پژوهشکده سرطان معتمد مستقر است و شبکه به‌گونه‌ای سازماندهی‌شده که مراکز تخصصی استانی بتوانند در صورت نیاز به‌سرعت از امکانات و ظرفیت‌های دیگر مراکز بهره‌مند شوند‌. 

صرامی فروشانی با اشاره به برگزاری پویش ملی سرطان معتمد و اجرای طرح‌های غربالگری سرطان بانوان در مناطق کم برخوردار کشور از  حامیان پژوهشکده در مسیر پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان خصوصاً خیریه‌هایی که در تأمین هزینه‌های درمان رایگان بیماران شناسایی‌شده در این طرح‌ها کمک کرده‌اند تقدیر کرد. 

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان اگرچه ازلحاظ زیرساخت‌ها و امکانات لازم جزو اولویت‌های اولیه شبکه نبود اما حمایت‌های جدی و بی‌دریغ استاندار و دانشگاه علوم پزشکی استان که دور از تعصبات سازمانی به هم‌افزایی و ارتقای توانمندی‌ها و امکانات پرداختند، راه‌اندازی این مرکز را میسر کرد‌.

دکتر مطلق، مدیر شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان هم با اشاره به این‌که سرطان پستان با ۲۸ درصد کل موارد سرطان، شایع‌ترین سرطان در هر دو جنس است، اظهار داشت: طبق آمارها متأسفانه هر ۲۰ دقیقه یک نفر از بانوان به جمع مبتلایان این سرطان افزوده می‌شود. بیماری‌ای که علاوه بر خود فرد خانواده و نزدیکان او را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که در صورت تشخیص به‌موقع بیماری در فاز ۱ و ۲ کاملاً قابل‌درمان است و لذا مهم‌ترین هدف ما در شبکه آگاهی‌رسانی به بانوان و کمک به پیشگیری و تشخیص به‌موقع سرطان پستان است.

دکتر غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیستان و بلوچستان هم ضمن تشکر از پژوهشکده سرطان معتمد و جهاددانشگاهی اظهار داشت: طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری تا ۱۵ سال آینده، علت ۸۰ درصد مرگ‌ومیرها خواهد بود و همین‌الان هم سهم  قابل‌توجهی از اعتبارات سلامت و تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف صرف درمان سرطان می‌شود.

دکتر قاسمی، مدیرعامل هلدینگ رویای سبز و مشاور تجهیز شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان هم در سخنانی آمادگی کامل این هلدینگ را برای کمک به تأمین تجهیزات تشخیصی و درمانی موردنیاز شبکه اعلام کرد.

دکتر شیخی، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: به رغم اهمیت بحث پیگیری و تاکیدات مداوم مبنی بر اولویت پیشگیری بر درمان در عمل اقدام چندانی در حوزه پیشگیری صورت نمی گیرد این در حالی است که عوامل متعددی مثل آلودگی هوا، شیوع بالای اضطراب و ... خطر ابتلا به سرطان را به شدت افزایش داده است.

دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم با تشکر از پیگیری‌های رئیس پژوهشکده معتمد با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی که برای متقاعد کردن معاونت درمان که بر دریافت تعرفه دولتی تاکید داشت به فعالیت مراکز با تعرفه دولتی اظهار داشت: در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر امر پیشگیری تاکید شده و الان امکانات لازم همه فراهم است. ۵۲۰ میلیارد تومان تجهیزات در این دو سال در سیستان و بلوچستان فراهم شده که امیدوارم با مساعدت استاندار محترم هر چه زودتر به بهره برداری برسند.

 


نظر شما :