همکاری جامع پژوهشکده سرطان معتمد و بنیاد امدادگران عاشورا در غربالگری و تشخیص سرطان با اولویت اقشار کم برخوردار کلید خورد

۱۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۹ کد : ۶۶۹۷۱ آخرین اخبار
معاون و جمعی از مدیران موسسه خیریه امدادگران عاشورا طی جلسه ای با رئیس و جمعی از معاونان و مدیران پژوهشکده سرطان معتمد که در محل پلی‌کلینیک تخصصی پژوهشکده برگزار شد، زمینه‌های هم‌افزایی توانمندی‌ها و همکاری‌های مشترک در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان را بررسی کردند.
همکاری جامع پژوهشکده سرطان معتمد و بنیاد امدادگران عاشورا در غربالگری و تشخیص سرطان با اولویت اقشار کم برخوردار کلید خورد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، دکتر صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به مدیران و فعالان خیریه امدادگران عاشورا به معرفی و شرح مختصری از تاریخچه و فعالیت‌های پژوهشکده پرداخت و گفت: پژوهشکده سرطان معتمد بیش از ربع قرن پیش در قالب یک مرکز درمانی شروع به کارکرد و در ادامه وارد حوزه پژوهش شد. با گسترش چشمگیر فعالیت‌های تحقیقاتی، بخش درمان جزئی از ساختار امروز پژوهشکده است که البته سالانه حدود ۲۰۰ هزار خدمت را به مراجعان ارائه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده سرطان معتمد که در قالب پژوهشکده و در قامت یک پژوهشگاه فعالیت دارد با ۵۰ نفر عضو هیات علمی در بین ۸۷۰ پژوهشگاه و مرکز علمی کشور در فهرست ۱۰ مرکز برتر قرار دارد و در ادامه پس از پخش کلیپ معرفی جامع فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشکده، دکتر صرامی سخنان خود را با اشاره به طرح‌های غربالگری سرطان‌های شایع بانوان که با همکاری نیروی دریایی ارتش یا قرارگاه‌های جهادی در مناطق محروم کشور اجرا شده اظهار داشت: قرارگاه جهادی خدمت از مجموعه‌های جوان و بسیار باانگیزه جهادی هستند که تجربه خوبی از همکاری در چند طرح غربالگری داریم و خوشحالیم که به واسطه این مجموعه فرصت آشنایی و همکاری با موسسه خیریه امدادگران عاشورا را پیدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده در بحث غربالگری و فعالیت‌های جهادی، رویکردها و اهداف مشترکی با خیریه امدادگران عاشورا دارد که امیدوارم با هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود از جمله شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان که توسط پژوهشکده ایجاد شده بتوانیم خدمات گسترده‌تر و بهتری را در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان در اقصی نقاط کشور ارائه کنیم.

دکتر یعقوبی، معاون آموزش، درمان و پیشگیری موسسه خیریه امدادگران عاشورا هم با شرح مختصری از تاریخچه شکل‌گیری موسسه که در سال ۶۸ در قالب هیئتی از رزمندگان و فعالان حوزه بهداشت و درمان جنگ تشکیل شده و کمک به بیماران بی بضاعت مبتلا به سرطان و بیماری‌های صعب العلاج را در دستور کار دارد اظهار داشت: مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا که حدود ۵۲ شعبه در استان‌های مختلف کشور دارد، تنها وظیفه درمان بیماران سرطانی را به عهده ندارد؛ بلکه بحث پیشگیری را هم مهم‌تر از درمان می‌داند چون با پیشگیری از سرطان می‌توان هم هزینه‌ها را کم کرد و هم سطح سلامت را ارتقا داد؛ لذا بخشی از مسئولیت مؤسسه امدادگران عاشورا پیشگیری و آموزش است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا، سال گذشته طرحی را برای غربالگری سرطان در سطح خانواده‌های بیماران تحت پوشش موسسه در پنج استان کشور اجرا کردیم که میزان شیوع سرطان در این خانواده ها حدود ۸.۲ درصد بود.این آمار بالا ما را به ادامه طرح تهییج کرد و امسال طرح را به استان‌های بیشتر گسترش دادیم.

یعقوبی تصریح کرد: در این طرح بیش از ۱۲۰ هزار نفر به صورت رایگان از لحاظ ابتلا به چهار سرطان شایع در استان مربوطه ارزیابی شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: افراد شرکت کننده در غربالگری در صورت که سالم باشند شش ماه بعد برای غربالگری مجدد دعوت می‌شوند و در صورتی که بیمار باشند وارد سیکل درمان می‌شوند.

یعقوبی تصریح کرد: طی هماهنگی صورت گرفته با وزارت بهداشت قصد داریم مراکز کنترل و تشخیص زودهنگام سرطان را در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی داریم و در این راستا از همکاری با پژوهشکده سرطان معتمد و شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان بسیار استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه انجام دقیق غربالگری مستلزم کار محله محور است اظهار داشت: اگر بخواهیم در حوزه پیشگیری و کنترل سرطان موفق باشیم لازم است که دستگاه‌ها و مراکز دیگر را هم همراه کنیم مثلا بسیج با توجه به ظرفیت بالا برای کارهای محله محور می‌تواند کمک موثری به پیشبرد این برنامه کند.معاون مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا با اشاره به آمار صعودی موارد ابتلا به سرطان اظهار داشت: براساس پیش‌بینی چند سال پیش وزارت بهداشت، آمار موارد جدید سرطان باید تا سال ۱۴۰۴ به ۱۶۵ هزار نفر می‌رسید در حالی که همین امسال آمار موارد جدید بیشتر از این رقم است. این مساله نشان می‌دهد مشکل سرطان بسیار جدی تر از میزان پیش‌بینی شده است و ضرورت دارد همه مراکز و دستگاه‌های ذی ربط در این حوزه با جدیت وارد عمل شوند‌.در ادامه دکتر شفقی، مدیرعامل مرکز جراحی محدود خیریه امدادگران عاشورا در سخنانی کوتاه با اشاره به ضرورت توسعه مراکز درمان سرطان خصوصا در بخش خصوصی که محدودیت‌های بروکراتیک کمتر و آزادی عمل بیشتری دارد اظهار داشت: پیشنهادم این است که کارگروهی مشترکی با حضور نمایندگان پژوهشکده سرطان معتمد و خیریه امدادگران عاشورا تشکیل شود و ظرفیت‌های و زمینه های مناسب همکاری‌های فی‌مابین به شکل کاملاً عملیاتی و واقعی احصا شود تا هر چه زودتر بتوان وارد فاز اجرا شد. در ادامه نشست تنی چند از مدیران خیریه و پژوهشکده به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

 

دکتر صرامی فروشانی در پایان با تاکید بر آمادگی کامل پژوهشکده برای هرگونه همکاری با موسسه خیریه امدادگران عاشورا در زمینه کمک به بیماران بی بضاعت و پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان اظهار داشت: دو مدل برای همکاری مشترک پژوهشکده (شبکه ملی پیشگیری، تشخیص، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان) و خیریه متصور است. یکی این که ظرفیت‌ها و امکانات پژوهشکده و خیریه در حوزه پیشگیری، کنترل و درمان سرطان کاملا ادغام شده و در قالب زیرساخت و شبکه‌ای مشترک در راه‌اندازی و توسعه مراکز استانی در سراسر کشور همکاری کنیم یا این که با پرهیز از موازی‌کاری و با همفکری و هم افزایی ظرعیت‌ها، بعضی مراکز استانی را پژوهشکده و برخی دیگر را خیریه ایجاد کند و با هماهنگی و ارتباط نزدیک در مسیر اهداف مشترک به مردم، خدمت‌رسانی کنیم.


نظر شما :