ساخت دستگاه شناسایی Ros با کاربرد در تشخیص کوید ۱۹

۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۴ کد : ۳۳۲۵۱ آخرین اخبار
افتخاری جدید برای پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی؛ ساخت دستگاه شناسایی Ros با کاربرد در تشخیص کوید ۱۹

همکاری فناوران دپارتمان توسعه فناوری درمانهای پیشرفته (ATMP)  پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی به سرپرستی دکتر رامین صرامی فروشانی با محققین دانشکده فنی دانشگاه تهران به رهبری دکتر محمد عبدالاحد منجر به توسعه فناوری و طراحی و ساخت دستگاهی بی نظیر برای تشخیص کوید ۱۹  گردیده است.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی؛ این  دستگاه که RDSS نام گرفته برای اولین بار  با استفاده از فناوری نانو بایو الکتریک و از طریق رصد نمودن سطح Ros مایعات مخاطی نظیر خلط، قادر به تشخیص عفونت به کوید ۱۹  در کسری از دقیقه و بدون نیاز کیت و مواد مصرفی است.
 
دکتر رامین صرامی فروشانی، معاون پژوهش فناوری و خدمات تخصصی پژوهشکده سرطان معتمد در این‌خصوص توضیح داد که: با شروع عفونت به ویروس کرونا سطح مولکولهای Ros در سلولهای بافت ریه افزایش میابد که  سیستم تشخیص  RDSS آن را با حساسیت قابل توجهی شناسایی و در کسری از دقیقه تشخیص می‌دهد  که در کنار سایر آزمایشات تخصصی میتواند در تشخیص کوید ۱۹ خصوصا در شناسایی ناقلین بی علامت  نقش ارزشمندی را ایفا نماید.
 
وی افزود: نتایج حاصل از این تحقیق در شماره ۱۶۵  نشریه  بسیار معتبر و وزین بیوسنسور و بیوالکترونیک ( Biosensor and Bioelectronics) که جزو یک درصد ژورنال های شاخص این‌حوزه میباشد چاپ گردیده که نشان از اهمیت و اعتبار این پروژه می باشد.
 
دکتر صرامی در ادامه تصریح کرد: که اولا این سیستم مستقیما خود ویروس کوید را شناسایی نمیکند و ثانیا قرار نیست این سیستم جایگزین دیگر روشهای تشخیصی باشد بلکه به عنوان یک روش  تشخیص جدید فناورانه در کنار سایر روشها پزشک را در تصمیم گیری بالینی یاری خواهد نمود. 
 
فناور مرکز رشد و شتابدهی پژوهشکده سرطان معتمد که ساخت کیت تشخیص مولکولی بومی کوید ۱۹ را در کارنامه خود دارد خاطرنشان ساخت که این‌ پژوهشکده  با راه اندازی آزمایشگاه مشترک نانو بیو الکتریک به صورت مشترک با تیم دکتر عبدالاحد در حال انجام چندین پروژه مشترک با این‌ نابغه عرصه فنی مهندسی می باشد که حاصل یکی از خروجیهای آن‌ ساخت دستگاه CDP است که قادر به تشخیص بافتهای آلوده به سلولهای بدخیم در‌ سرطان پستان در چند ثانیه  بدون نیاز به روشهای مرسوم تشخیصی است.

شایان ذکر است؛ دستگاه RDSS کلیه مراحل تحقیقاتی و ارزیابی فنی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و در انتظار صدور مجوز از مراجع مربوطه برای استفاده در مراکز درمانی و تخصصی است.

 

 


نظر شما :