فراخوان شرکت در دوره تربیت «مشاور روان شناسی سرطان»

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد: کمک روانی موثر به بیماران سرطانی، مستلزم وجود مشاوران آموزش دیده روان شناسی سرطان است

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۴۳۰۷۸ آخرین اخبار درمان آموزش
عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد: کمک روانی موثر به بیماران سرطانی، مستلزم وجود مشاوران آموزش دیده روان شناسی سرطان است

دوره تربیت مشاور روان شناسی  سرطان به منظور کمک به توسعه خدمات تخصصی روان شناسی به بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آنها به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از ۲۰ اردیبهشت ماه لغایت 31 خردادماه سال جاری برگزار می شود.
دکتر اکرم السادات سجادیان، مدیر گروه پژوهشی کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اعلام این مطلب در گفت و گو با روابط عمومی پژوهشکده گفت: کلینیک روان‏شناسی در سرطان پژوهشکده سرطان معتمد با بهره مندی از دانش تخصصی و بیش از دو دهه تجربه در ارائه خدمت به مبتلایان سرطان اعم از مراجعان مراکز تشخیصی درمانی مرکز تحقیقات سرطان پستان پژوهشکده و دیگر مراجعان، با هدف تربیت مشاوران روانشناسی سرطان نسبت به برگزاری این دوره اقدام کرده است. شرکت کنندگان در این دوره  پس از 50 تا ۷۰ ساعت آموزش و گذراندن آزمون پایان دوره، گواهی دوره مشاور روانشناسی را دریافت می کنند و می توانند به صورت تخصصی به بیماران مبتلا به سرطان ارائه خدمت کنند.
وی تصریح کرد: پیش از این، یک دوره تربیت مشاور روانشناسی سرطان توسط این پژوهشکده برگزار شده که طی آن 30 نفر از دانش آموختگان مقاطع کارشناسی تا دکتری روان شناسی و مشاوره خانواده تحت آموزش قرار گرفتند و در این دوره  هم 30 نفر از داوطبان واجد شرایط جذب خواهند شد.
دکتر سجادیان با تاکید بر این که پرداختن به بعد  روحی روانی بیماران  مبتلا به سرطان، اهمیتی هم ‏تراز با درمان جسمانی آنها دارد، خاطرنشان کرد: بعد از شنیدن خبر ابتلا به سرطان، احساسات طبیعی فرد دستخوش تغییراتی می‏شود که ایجاد احساس بهتر نسبت به زندگی از وظایف تیم متخصصان روان است؛ البته، نه تنها بیمار بلکه خانواده و مراقبین وی نیز ممکن است نیازمند مشاوره روانشناختی برای مدیریت استرس و سازگاری با شرایط باشند.
مدیر گروه پژوهشی کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: برخی افراد تصور می کنند تا زمانی که مشکلات روانی واضح نداشته باشند نیازبه مراجعه به مشاور خانواده ندارند، در حالیکه این تصور درست نیست، همه افراد در برخی موقعیتها، مثلا" برای فراگرفتن نحوه ارتباط موثر با دیگران، مدیریت استرس در شرایط خاص، سازگاری با شرایط سخت پیش آمده، تربیت فرزند، حل مشکلات زوجی، حل مشکلات شغلی و..  نیاز به استفاده از خدمات مشاوره ای دارند. در مورد بیماران مبتلا به سرطان و اطرافیانشان نیز از مرحله آگاهی از بیماری لازم است بیمار و خانواده وی به مشاور روانشناس مراجعه کنند. مشاور سرطان، رسالت  آگاه ‏سازی بیمار و خانواده  و مراقبین وی را برعهده دارد؛ همچنین  برای کاهش مشکلات روان‏شناختی، درمان افسردگی، اضطراب و ترس از عود، راه‏کارهای موثری را آموزش می دهد. مشاور سرطان جهت مقابله با آسیب تصویر بدنی ناشی از جراحی و شیمی‏ درمانی، آموزش و درمان مشکلات جنسی و زوج درمانی می‏تواند در تمام مراحل کمک قابل توجهی به بیمار و خانواده وی باشد.

وی با ابراز تاسف از این که به رغم آمار زیاد مبتلایان به سرطان و روند رو به افزایش این بیماری و ضرورت بهره مندی بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آنها از خدمات روانشناسی ویژه، آموزش  روان شناس سرطان در کشور مغفول مانده است، اظهار داشت: مشاوره سرطان با مواردی مثل مشاوره ازدواج، اعتیاد و ... کاملا متفاوت است چون مبتلایان به این بیماری و حتی نزدیکان آنها به محض تشخیص بیماری  ممکن است شوکه شده و اختلال اضطرابی رخ دهد یا دچار (ptsd) نشانگان استرس پس از سانحه شوند که نیازمند توجه جدی است. از طرف دیگر با توجه به ماهیت پیچیده و شرایط متفاوت مبتلایان به سرطان، ارجاع بیماران به  هر روان شناس یا مشاوری صحیح نبوده و ممکن است برایشان  مفید نباشد، زیرا مشاوران سرطان، دانش کافی در زمینه مراحل بیماری سرطان و انواع سرطان‌ها و شرایط جسمی و روحی - روانی بیماران و نیز روند درمان سرطان داشته و با توجه به شرایط هر فرد، مشاوره مناسب را ارائه می دهند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در پایان با بیان این که در دوره تربیت «مشاور روان شناسی سرطان»، آموزش های لازم در این خصوص به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد از دانش آموختگان مقاطع مختلف روان شناسی و مشاوره و نیز رشته های پرستاری و مامایی که علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند برای ثبت نام در دوره دعوت کرد.
گفتنی است علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره تربیت «مشاور روان شناسی پژوهشی سرطان» می توانند به نشانی الکترونیکی  https://motamed.jdereg.ir/home/ClassInfo?classid=620235
مراجعه کنند.

کلید واژه ها: دکتر اکرم السادات سجادیان روان شناسی سرطان


نظر شما :