در نشست علمی شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان عنوان شد

تخصیص تنها هفت درصد بودجه مصوب شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان خطر سه ماه تاخیر در تشخیص و درمان سرطان معادل عدم استفاده از درمان های کمکی است

۰۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۳ کد : ۴۸۲۸۲ آخرین اخبار
تخصیص تنها هفت درصد بودجه مصوب شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان  خطر سه ماه تاخیر در تشخیص و درمان سرطان معادل عدم استفاده از درمان های کمکی است

نشست علمی شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد در این نشست علمی، دکتر رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد، استاد اردشیر قوام زاده، پدر پیوند سلول های بنیادی ایران و مشاور عالی رئیس پژوهشکده، دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، دکتر سید رمضان محسن پور، مشاور معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه  و دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنرانی کردند.
دکتر صرامی فروشانی در سخنرانی خود با اشاره به برخی دستاوردهای شاخص پژوهشکده در زمینه فناوری های نوین تشخیص و درمان سرطان از جمله تولید کیت تعیین نیاز به شیمی درمانی و کیت‌های CTC (شناسایی سلولهای سرطانی در خون)، سلول درمانی و ویروس درمانی سرطان، اظهار داشت: بسیاری از توانمندی ها و موفقیتهای این پژوهشکده در حوزه سلول درمانی مرهون حضور استاد قوام زاده و تیم همراه ایشان است که موجب تقویت و تسریع پروژه های سلول درمانی پژوهشکده خصوصا استفاده از سلولهای کشنده طبیعی در درمان انواع سرطانها شده و در حوزه تحقیقات آنکولوژی و بالینی قابلیتهای ویژه ای به این پژوهشکده بخشیده اند.
وی با بیان این که در کنار استفاده از فناوری های پیشرفته درمانی، نباید از اهمیت ویژه پیشگیری از سرطان نیز غافل شد، اظهار داشت: رسالت و وظیفه مهمی که جهاد دانشگاهی در زمینه پیشگیری و کنترل سرطان برعهده دارد، طرح تاسیس شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان است که به اجرای این طرح بزرگ ملی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم رسیده است.

دکتر صرامی فروشانی با اشاره به این که پژوهشکده سرطان معتمد و پژوهشگاه رویان به مثابه دو بال توانمند پزشکی جهاد دانشگاهی هستند به توانمندی‌ها و جایگاه ویژه پژوهشکده سرطان معتمد به عنوان یکی از مراکز پیشرو در حوزه ژن درمانی و ویروس درمانی در کشور اشاره کرد که یکی از پیچیده ‌ترین پروژه‌های مهندسی ژنتیک کشور را در دست اجرا دارد. 
رییس پژوهشکده سرطان معتمد با تشکر از نگاه مثبت و تعامل سازنده معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خصوصا اداره سرطان با پژوهشکده سرطان معتمد در اجرای این شبکه ابراز امیدواری کرد که سه مرکز استانی شبکه طی سه، چهار ماه آینده راه اندازی شوند.
وی در عین حال با بیان این که تنها ۷ درصد بودجه مصوب این طرح تخصیص یافته اظهار داشت: اجرایی شدن این طرح که نمایندگان مجلس هم با جدیت آن را دنبال می کنند، مستلزم تخصیص حداقل اعتبارات مصوب از سوی سازمان برنامه و بودجه است.
در ادامه، استاد اردشیر قوام زاده با مروری بر تاریخچه شکل گیری و توسعه رشته آنکولوژی و پیوند درایران گفت: سال ۱۳۵۷ که به ایران برگشتم، مدیکال آنکولوژیست در ایران نبود و وقتی به عنوان اولین انکولوژیست به بیمارستان شریعتی رفتم حتی میکروسکوپ مناسب وجود نداشت و بیماران مبتلا به سل و سرطان را کنار هم بستری می کردند. این بود که راه اندازی این رشته را شروع کردم که البته در ابتدا با مزاحمتهایی از سوی خود دانشگاه مواجه بودم. 
وی خاطرنشان کرد: در راه اندازی انکولوژی و پیوند مغز استخوان در ایران، دکتر عباس شیبانی هم کمک های موثری در متقاعد کردن مسوولان کردند تا بلاخره  در اواسط اسفندماه ۱۳۶۹ اولین پیوند مغز استخوان را روی سه بیمار انجام دادیم که خوشبختانه هر سه مورد موفق بود و دو بیمار هنوز هم زنده هستند.
قوام زاده با بیان این که در آن زمان برای اعزام هر بیمار به خارج جهت پیوند تا یک میلیون دلار هم هزینه می شد، اظهار داشت: تاکنون تنها در بیمارستان شریعتی تهران بیش از شش هزار پیوند انجام شده که اگر هزینه هر پیوند را  ۵۰۰ هزار دلار هم در نظر بگیریم میلیاردها دلار صرفه جویی صورت گرفته است. علاوه بر طی این مدت بالغ بر ۵۰۰ مدیکال آنکولوژیست تربیت شدند که در ۲۰ مرکز پیوند در کشور فعالیت دارند.
وی با بیان این که پیش از توجه به روش های پرهزینه درمان های فناورانه باید به پیشگیری از سرطان توجه کرد و مسائلی مثل آلودگی هوا و آب، وجود بقایای سرطانزای سموم و کودهای شیمیایی در میوه و سبزیجات و شیر و استفاده از پلاستیک در بسته بندی مواد غذایی و آب را ساماندهی کرد گفت: امروزه سلول درمانی سرطان به صورت رسمی در برخی کشورها استفاده می شود و باید با پرهیز از سختگیری های بی مورد در صدور مجوزها، زمینه توسعه این تکنیک ها را در کشور فراهم کرد. البته شیمی درمانی هنوز هم خط اول درمان تومورهای بزرگ است و روش هایی مثل ایمونوتراپی و سلول درمانی عمدتا برای جلوگیری از بازگشت سرطان استفاده می شوند.
دکتر قوام زاده که پس از ترک بیمارستان شریعتی با پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی همکاری دارد اظهار داشت: در این پژوهشکده و جهاد دانشگاهی، نیروهای خوب و حقیقتا تلاشگری حضور دارند که حتی از دانشگاهیان توانمندتر هستند و با تلاش آنها راه اندازی مراکز استانی پیشگیری، غربالگری، تشخیص زودرس و درمان سرطان در ۱۱ استان کشور در حال پیگیری است.
دکتر مطلق، رئیس اداره سرطان معاونت بهداشت وزارت بهداشت هم با بیان این که وزارت بهداشت از سال های دور با جهاد دانشگاهی در حوزه سرطان همکاری داشته و امیدوار است این همکاری در قالب شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان با قوت بیشتر ادامه  پیدا کند به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه ملی مدیریت سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری پرداخت.
وی با بیان این که نرخ بروز سرطان در کشور که در حال حاضر کمتر از متوسط جهانی است، طی دو دهه آینده با تغییرات هرم جمعیتی و عوامل دیگر به دو برابر متوسط جهانی افزایش خواهد یافت اظهار داشت: سالانه پنج هزار میلیارد تومان در کشور صرف درمان سرطان می شود و هزینه های درمان سرطان برای ۶۸ درصد خانواده ها، کمرشکن است که از این لحاظ از بسیاری کشورهای آسیایی هم آمار بالاتری داریم.
مطلق با اشاره به اجرای برنامه ملی مدیریت سرطان از چند سال پیش در خصوص اثربخشی مداخلات در بهبودی و بقای بیماران گفت: میزان بقای پنج ساله بیماران مبتلا به سرطان پستان و روده بزرگ در آمریکا به ترتیب ۹۰ و ۶۵ درصد و در ایران ۷۱ و ۴۲ درصد است که نشان از اثربخشی بالای مداخلات دارد. 
وی خاطرنشان کرد: براساس یک مطالعه جدید که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده تاخیری سه ماهه در تشخیص و درمان بیشتر سرطان ها میزان مرگ و میر را حداقل به میزان سه درصد افزایش می دهد در واقع با سه ماه تعلل در تشخیص و درمان سرطان همه سودی که قرار است از شیمی درمانی کمکی نصیبمان شود را بر باد می دهیم. به عبارت دیگر فقط سه تا شش ماه تشخیص و درمان زودتر به اندازه همه سختی های درمان های کمکی ارزشمند است.
دکتر پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی هم با اشاره به فعالیتهای پژوهشکده سرطان معتمد که در زمینه ژن درمانی و ویروس درمانی پیشتاز است، اظهار داشت: پزشکی و سلامت از مهمترین حوزه های تحقیقات و فناوری در جهاد دانشگاهی است که به صورت عمیق و در مرز دانش از پژوهش تا بالین به آن پرداخته می شود. زمانی، ناباروری دومین علت اعزام بیماران به خارج و خروج ارز از کشور بود اما امروز بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در کشور فعال اند که در این بین، سهم ۱۰ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی از سیکل های درمان ناباروری در کشور حدود ۵۰ درصد (۱۱ هزار سیکل) است.
وی با بیان این که «پزشکی آینده» و «آینده پزشکی» نیز دائما در جهاد دانشگاهی رصد می شود گفت: زمانی کار روی سلول های بنیادی در کشور بلندپروازانه تلقی می شد اما پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی توانست در این زمینه به موفقیت برسد. یکی از علل توفیق جهاد دانشگاهی در تحقیقات زیست بوم نوآوری خاص جهاد دانشگاهی است که در آن مهندسان در کنار پزشکان یا متخصصان علوم انسانی در کنار محققان علوم شناختی کار می کنند.
پورعابدی افزود: جهاد دانشگاهی، فعالیت در حوزه های مسوولیت خود مثل تحقیقات و فناوری را وظیفه و ادای دین به جامعه می داند و صرف نظر از این که از لحاظ بودجه و ... از طرف دولت حمایت شود با دل و جان مسوولیت های خود را پیگیری می کند.
محسن پور، مشاور معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه  هم با تقدیر از فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی از پرداخت ۳۶ درصد اعتبارات مربوط به جهاد دانشگاهی خبر داد و اظهار داشت: رییس سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ بر تخصیص بودجه براساس میزان تحقق برنامه ها تاکید دارند و جهاد دانشگاهی از دستگاه هایی است که برنامه های خوبی دارد.

کلید واژه ها: دکتر رامین صرامی فروشانی دکتر اردشیر قوام زاده شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان پستان


نظر شما :