قطب درمان "سرطان پستان" در ایران کدام مرکز است؟/ سرطان پستان نخستین عامل مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در ایران

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: امسال برای نخستین بار، مجلس شورای اسلامی ایجاد شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان را در کشور به ما واگذار کرده است چراکه سرطان پستان نخستین عامل مرگ‌و‌میر افراد به علت سرطان در ایران است.
۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۵ کد : ۴۸۲۸۷ آخرین اخبار
قطب درمان "سرطان پستان" در ایران کدام مرکز است؟/ سرطان پستان نخستین عامل مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در ایران

دکتر رامین صرامی فروشانی؛ رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم اظهار کرد:‌ یک مأموریتی که جهاد دانشگاهی برای خودش تعریف کرده است این است که با انتقال فناوری، استحصال فناوری، تولید فن‌آوری و نوآوری در جهت حل معضلات ملی ورود می‌کند که این در حوزه سلامت، نمود بیشتری دارد.

صرامی گفت:‌ پژوهشکده ما که یک پژوهشکده معتمد سرطان جهاد دانشگاهی است در حوزه سرطان به ویژه سرطان‌های بانوان پیش‌رو است. فعالیت‌های ما عموماً بر توسعه فن‌آوری و نوآوری جهت خلق محصولاتی است که این محصولات در بالین بیمار کاربرد دارند و این کاربرد می‌تواند در مواردی همچون پیشگیری، تشخیص و یا در درمان باشد. به عنوان مثال در حوزه تشخیص، کیت‌هایی را تولید کردیم که کیت‌های تشخیصِ نیاز به شیمی‌درمانی است.

وی ادامه داد: این کیت در دنیا فقط توسط یک شرکت آمریکایی تولید شده است. کار این کیت این است که تشخیص می‌دهد که یک خانمی که مبتلا به سرطان است آیا نیاز به شیمی درمانی دارد یا خیر؟! زمانی که پزشک اطلاع ندارد که آیا بیمار به شیمی‌درمانی احتیاج دارد خیر، متاسفانه به همه بیماران شیمی‌درمانی را تجویز می‌کنند و به همین خاطر بسیاری از افراد متحمل عوارض جانبی شیمی‌درمانی می‌شوند که با این کیت از آن جلوگیری می‌شود.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تصریح کرد:‌ در حوزه کارهای تشخیصی و درمانی کیت‌هایی را تولید کردیم که با استفاده از چیپ‌های میکروفلوئیدی می‌تواند از میلیون‌ها سلول خونی سالم، 5 سلول سرطانی را جدا کند که این شاخصی برای پزشک متخصص و برای تشخیص، درمان و اندازه‌گیری پاسخ به درمان است یعنی هرچقدر پاسخ به درمان کمتر باشد این سلول‌های سرطانی باید در خون کمتر باشند.

صرامی فروشانی با اشاره به موضوع درمان‌های نوین خاطرنشان کرد: درمان‌های نوین شامل سه بحث ژن‌درمانی، سلول‌درمانی و ویروس‌درمانی است. پژوهشکده معتمد در حوزه ژن‌درمانی و ویروس‌درمانی در تاپ‌ترین جایگاه خود دارد و پیچیده‌ترین‌ مهندسی ژنتیک ویروس را انجام می‌دهد که از این ویروس مهندسی‌شده برای ویروس‌درمانی استفاده می‌کنیم. ویروس‌درمانی در واقع تولید ویروس‌هایی است که به صورت هدفمند به بافت سرطانی حمله می‌کنند در حالی که به بافت سالم آسیبی نمی‌رسانند که این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در سطح ملی در حال انجام است.

وی ادامه داد:‌ در حوزه سلول‌درمانی نیز مدت‌هاست که چندین پروژه کارآزمایی بالینی را انجام می‌دهیم و انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های کشنده طبیعی و سلول‌های بنیادی را می‌زنیم که نتایج آن بسیار چشمگیر بوده است.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: ما پلی‌کلینیک فوق تخصصی داریم که سالانه 150 هزار بیمار از اقصی‌نقاط کشور  به آن مراجعه می‌کنند. یک رسوب قابل توجهی از دانش و تجربه در این پلی‌کلینیک فوق تخصصی نهادینه شده است که اینجا را به قطب درمان سرطان پستان تبدیل کرده است.

صرامی فروشانی ادامه داد:‌ براساس این تجربه و سابقه و شناختی که مجلس شورای اسلامی از ما دارد امسال برای نخستین بار در متن قانون اساسی ذیل تبصره 17، مجلس شورای اسلامی ایجاد شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان را در کشور به ما اعطا کرده است. سرطان پستان نخستین عامل مرگ‌و‌میر افراد به علت سرطان در ایران است و در دنیا و ایران به عنوان نخستین عامل سرطان بانوان شناخته می‌شود و متأسفانه روند رو به رشدی نیز دارد.

وی گفت:‌ با توجه به اهمیت این نوع سرطان و با توجه به اینکه بانوانی که به این نوع سرطان دچار می‌شوند عمود خیمه خانواده هستند، این مسئولیت به جهاد دانشگاهی واگذار شده است که با همکاری وزارت بهداشت این شبکه را راه‌اندازی می‌کنیم و اگر نهادهایی مثل سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌های لازم را تخصیص دهند می‌توانیم این قول را بدهیم که این شبکه در زمان مقرر خود مستقر می‌شود و آورده بسیار زیادی در پیشگیری و تشخیص سرطان و پیشگیری به موقع دارد که این تشخیص و پیشگیری به موقع از بسیاری از مرگ‌و‌میرها جلوگیری خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تأکید کرد:‌ بحث تشخیص به موقع آنقدر مهم است که در سطح جهانی یک ماه را برای آن اختصاص داده‌اند یعنی ماه اکتبر را در کل دنیا برای تشخیص به موقع آگاهی‌بخشی به بانوان در بیماری سرطان پستان اختصاص داده‌اند. ما از سال گذشته فعالیت‌های ترویجی بسیار زیادی را آغاز کردیم و با کمپین‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای در سطح کشور بحث آگاهی‌بخشی را تبیین می‌کنیم.

کلید واژه ها: پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی # روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان پستان #دکتر زهرا شیخی # دکتر رامین صرامی فروشانی


نظر شما :